dummy

Varen er nå i kurven

Dekkoblat

Nytt Dekkoblat fra EU

Hvorfor har EU introdusert et nytt dekkoblat?

For å standardisere informasjonene om effektivisering av drivstofforbruket, veigrep på våt vei, samt støy, vil EU introdusere et obligatorisk oblat på alle dekk. Fra 1. november 2012 skal alle dekk produsert etter 1. juli 2012, og som selges i Europa, ha et dekkoblat. Intensjonen med innføringen av oblatet er å gi forbrukeren noen viktige opplysninger som kan være til hjelp når du skal velge nye dekk.

Hva annet bør du vurdere når du skal kjøpe nye dekk?

Dekkoblatet gir informasjon om tre kriterier (våtgrep/bremseegenskaper, drivstofføkonomi/rullemotstand og støynivå/utenfor kabinen). Dette er bare noen få av de mange viktige kriteriene for et dekks egenskaper, og en vurdering av et dekk bør ikke utelukkende gjøres ut fra dekkoblatet. Det er en god idé å orientere seg i de mange dekktestene som lages. Det gir et mer nyansert bilde av et dekks egenskaper.
Følgende forhold bør blant annet også vurderes:
  • Motstandsdyktighet mot vannplaning
  • Kjørestabilitet
  • Håndtering og styrepresisjon
  • Holdbarhet
  • Bremseegenskaper (tørr vei)
  • Egenskaper på vinterveier

Hvilke dekktyper gjelder dekkoblatet for?

Dekkoblatet vil generelt gjelde for personbildekk, SUV/4x4-dekk, varebildekk og lastebildekk. Dekkoblatet vil generelt ikke gjelde for regummierte dekk, racerdekk (og andre dekk som ikke er standardgodkjent), reservehjul og dekk til veteranbiler.

Krav til utsalgssteder, inkl. nettsalg

  • Et dekkoblat i farger (som stilles til rådighet av dekkprodusent eller -importør)
  • Før kjøp skal forhandlerne opplyse kunden om dekkets testresultater.
  • De forskjellige testresultatene skal tas med i alt salgsmateriell.
  • Ved kjøp skal forhandlerne opplyse testresultatene på fakturaer til sluttbrukere, eller i et medfølgende dokument.

Hvordan leses oblatet?

Rullemotstand (drivstofføkonomi)
Effektiv utnyttelse av drivstoffet er viktig, både for å redusere CO2-utslippet og driftskostnadene. Kategoriene er inndelt fra A (grønn) til G (rød). Kategori D benyttes ikke her.  Forskjellen mellom hver kategori indikerer en besparelse eller økning av drivstofforbruket på mellom 0,10 og 0,15 liter per 100 kilometer for en bil som kjører ca. 15 km/liter.

Veigrep på vått føre (bremseegenskaper)
Veigrep på våt vei er en avgjørende faktor for sikkerheten, og indikerer dekkenes evne til å stoppe bilen raskt på våte veier, og kan forklares ved hjelp av bremselengder. Kategoriene er  A til G, der D og G ikke benyttes. Forskjellen mellom hver kategori tilsvarer en bremselengde på mellom en og to billengder (eller mellom 3 og 6 meter) når det bremses ved en hastighet på 80 km/timen. Forskjellen mellom kategori A og F er altså mer enn 18 meters bremselengde.

Støy (eksternt)
Her er det snakk om dekkenes støynivå utenfor bilen. Støynivået måles i desibel. Jo flere bokser som er fylt med svart på oblatet, jo mer støyer dekkene.

Les mer: De europeiske reglene (EF) Nr. 1222/2009 finnes her (på engelsk).
Mer informasjon om dekkmerking finnes her (på engelsk).
Ofte stilte spørsmål rundt denne forordingen finnes her (på engelsk).

Infoside fra Michelin her (på dansk).

 
1
 
   

Kontakt oss

  Vinten Skovvej 42
DK-8700 Horsens
    Danmark
     
    9-15 Mandag - Fredag 
     
  mail@wheelsshop.no
     
  Organisasjonsnummer: DK36972491