dummy

Varen er nå i kurven

Dekkinformasjon

Sånn leser du dekket

På yttersiden står det en lang rekke informasjon som forteller noe om det enkelte dekket. Dekkets størrelse skrives for eksempel sånn: 195/65R15. 195 er dekkets bredde i millimeter. 65 er dekkets høyde, og svarer til 45 % av dekkets bredde. R er dekketsdesign (R står for radialdekk). 15 er størrelsen på felgen.

Dessuten finner du disse opplysningene på dekket

W er et hastighetssymbol som viser hvor høy hastighet dekket er godkjent til å kjøre (V er opptil 240 km/t, W er opptil 270 km/t og ZR er over 240 km/t). RF står for Reinforced – som betyr forsterket. XL står for Extra Load. M + S er betegnelsen forvinterdekk/helårsdekk. Det anbefales at vinterdekk også har et symbol med et fjell og snø, for de er best egnet til vinterkjøring.

Alle dekk har også en DOT-kode på siden av dekket. Koden viser når dekket er produsert. Fra år 2000 er koden på fire tall, i stedet for tre. De to første tallene opplyser om produksjonsuke, mens de to siste opplyser om året.

Det er svært viktig at dekktrykket er tilpasset bilens monterte dekkstørrelse, samt hvor mye ballast man kjører med. Når du har kjøpt dekk/hjul fra Wheelsshop.no, skal du selv sørge for korrekt dekktrykk, siden det er individuelt fra bil til bil. Wheelsshop.no anbefaler Continentals guide til dekktrykk. Se mer her: http://www.conti-luftdruck.de/index.php?gelesen=1

Speedindeks

Det er på alle dekk mulig å finne en bokstav som angir hastighetskoden som svarer til dekkets topphastighet.Nedenfor ser du hva bokstaven betyr:Hastighetsindeks: Maks Godkjent hastighet i KM/T:
  • F maks. 80 km/t
  • G maks. 90 km/t
  • J maks. 100 km/t
  • K maks. 110 km/t
  • L maks. 120 km/t
  • M maks. 130 km/t
  • N maks. 140 km/t
  • P maks. 150 km/t
  • Q maks. 160 km/t
  • R maks. 170 km/t
  • S maks. 180 km/t
  • T maks. 190 km/t
  • H maks. 210 km/t
  • V maks. 240 km/t
  • W maks. 270 km/t
  • Y maks. 300 km/t
  • ZR over. 240 km/t

Loadindeks

På de aller fleste dekk kan du lese av en loadindeks, som indikerer hvor mye dekket maksimalt kan bære, målt i kg per stk. Tallet kan også finnes rett før hastighetsbokstaven.Det er viktig at totalvekten for alle 4 dekk overholder bilens krav, og ikke minst akseltrykket per aksel.
Nedenfor kan du se et avlesingsskjema for dekkets loadindeks.
Dekkets loadindeks: Belastning i kg:

Mønsterdybde

Loven krever minst 1,6 mm, men fagfolk er enige om:Minst 2 mm på sommerdekk og minst 3 mm på vinterdekk (lovkrav i Sverige, Norge og Finland).

Vannplaning

Hvis du har brede dekk (205 mm eller mer) eller kjører svært fort, er anbefalingen:Minst 3 mm på sommerdekk og minst 4 mm på vinterdekk.

Dekktrykk

Sjekk trykket hver måned og før du reiser på ferie eller lengre turer.Det beste er å sjekke dekktrykket når dekkene er noenlunde kalde.Dekktrykket stiger nemlig når dekkene er blitt varme.For lavt dekktrykk gir dårlige styre- og bremseferdigheter, samt økt drivstofforbruk.
Hvis dekktrykket er altfor lavt er det fare for at dekket blir for varm og eksploderer.
På de aller fleste biler er det en etikett med dekktrykket ved en dørstolpe eller tanklokket.
Det anbefalte dekktrykket oppgis alltid i bilens instruksjonsbok.Der oppgis vanligvis dekktrykk ved normal og full belastning.Bruk data for full belastning når bilen er lastet.
Er det kun oppgitt dekktrykk ved normal belastning, kan det med fordel økes med 0,2 bar ved kjøring med full last.Hvis du ettermonterer bredere dekk enn bilen er født med (205 mm eller mer), krever det et litt høyere dekktrykk enn det som står i instruksjonsboken – ofte 0,2 bar høyere.
Unormal slitasje midt på dekket kan være resultatet av både for høyt og for lavt dekktrykk.
Vær oppmerksom på å øke dekktrykket med 0,2 bar når du bruker vinterdekk.Husk at reservedekk og dekk på campingvogner skal ha ganske høyt dekktrykk - typisk rundt 4 bar.

Dekk, reparasjon og lapping

Dersom et dekk punkterer og det gjøres reparasjon med lappesett/sprayboks eller om dekket tettes utvendig uten innvendig inspeksjon, er dette KUN en midlertidig foranstaltning,beregnet på å få bilen til nærmeste verksted ved maksimalt 80 km/t.Det samme gjelder ved bruk av nødhjul eller ved bruk av reservedekk, der dekket er av en annen type enn bilens øvrige dekk.Dekket skal alltid avmonteres felgen ved permanent dekkoperasjon, så det blir mulig med innvendig inspeksjon.
Er det ingen følgeskader etter punkteringer, kan det besluttes om dekket skal repareres.
Permanent dekkreparasjon skal skje på dekkets innvendige side.Den bearbeidede skadekanalen fylles med et vulkaniserende materiale og dekket med en egnet dekklapp.

Runflat-dekk

Noen nyere bilmodeller kan fra fabrikkens side ha montert dekk som kan kjøres videre etter punktering.Dekkene kalles «RunFlat» eller lignende.Instruksjonsboken vil ha opplysninger om hvor langt og hvor fort du kan kjøre på dekket etter en punktering.Kontakt et fagverksted raskest mulig.Biler med denne typen dekk skal ha et alarmsystem som advarer mot fall i dekktrykket.
Biler uten alarmsystem kan ikke benytte dekk av «RunFlat»-typen.

Sommerdekk om sommeren – vinterdekk om vinteren

Hvis du kjører hele året, anbefaler vi at du skifter til vinterdekk om vinteren.I Tyskland kan man kjøre med de dekkene som er egnet til årstiden – og det gjelder også for utenlandske kjøretøy.
I Sverige og Finland er det krav om bruk av vinterdekk i perioden 1/11- 31/3.Både vinterdekk og helårsdekk er merket med M+S (Mud + Snow).Er dekket merket med et snøfnuggsymbol har det minst 7 % bedre vinterdekk enn dekk som er merket med M + S.
Til de med et lite kjørebehov, som 5.000 km i året, der eieren ikke ønsker å skifte mellom sommer- og vinterdekk, anbefaler vi at du lar bilen stå hvis det er snø eller is, eller i det minste utstyrer bilen med helårsdekk.Helårsdekket har halvparten av vinterdekkets fordeler, men også halvparten av ulempene.

Vinterdekk kontra sommerdekk

Ca. 40 % kortere bremselengde på is, ved 50 km/blir bremselengden typisk 40 meter kortere.
Ca. 25 % kortere bremselengde på snø, ved 50 km/t blir bremselengden typisk 10-15 meter kortere.
Ca. 12 % lengre bremselengde på tørr vei, ved 50 km/t blir bremselengden typisk 1 meter lengre og ved 100 km/t typisk 5 meter lengre.
Ca. 10-20 % lengre bremselengde på våt vei, ved 50 km/t blir bremselengden typisk 1 meter lenger og ved 100 km/t typisk 7 meter lenger.
Vinterdekk har vesentlige fordeler på snø og isglatte veier, men husk å sette ned farten litt på tørr og våt vei.

Regler for vinterdekk i andre land

I landene rundt Danmark skal du være oppmerksom på de reglene som gjelder for bruk av vinterdekk.
Sverige
Det er påbudt for svensker å kjøre med vinterdekk i Sverige fra 1.12 - 31.03.1. desember 2009 trådte nye regler i kraft vedrørende utenlandske personbiler og lastebiler.
Aller biler til og fra Sverige er omfattet av de svenske reglene for bruk av vinterdekk.Det betyr at du skal ha montert vinterdekk med minst 3 mm mønsterdybde - og som allerede skrevet - i perioden 1.12 - 31.3.

Norge
I den norske veitrafikkloven står det: «Når føret gjør det nødvendig må et motorkjøretøy ikke brukes uten at hjulene er sikret tilstrekkelig veigrep ved hjelp av pigger, kjettinger eller lignende.»Det vil si at man skal kjøre med vinterdekk eller piggdekk, samt sørge for å ha kjettinger i bagasjerommet.
Man kan risikere å bli avvist ved fergene til Norge hvis man ikke har tilstrekkelig vinterutstyr med til kjøretøyet. Det betyr minimum kjettinger.

Finland
Vinterdekk er påbudt i perioden 1/12 til 29/2.

Tyskland
I Tyskland ble det i november 2010 vedtatt en lov som skjerper kravet om bruk av vinterdekk når været viser seg fra sin vinterlige side.Reglene om bruk av vinterdekk gjelder når det er sludd og slaps, is på veien, snø, annet glatt føre, is og rim.

FrankrigePiggdekk og snøkjettinger er tillat fra 11. november til siste søndag i mars for kjøretøy under 3,5 tonn. Maks hastighet med piggdekk og snøkjettinger er 90 km/t.
Snøkjettinger er påbudt på veistrekninger med et rundt blått skilt med «et hvitt dekk med snøkjettinger».Vinterdekkenes minimumsdybde skal være 1,6 mm hele veien rundt.Hvis det er fare for sikkerheten kan du risikere av bilen blir inndratt.

Sveits
Det er forbudt å kjøre med piggdekk på motor- og motortrafikkvei, men det er tillatt å kjøre gjennom San Bernardino- og St. Gotthard-tunnelene.
1
 
   

Kontakt oss

  Vinten Skovvej 42
DK-8700 Horsens
    Danmark
     
    9-15 Mandag - Fredag 
     
  mail@wheelsshop.no
     
  Organisasjonsnummer: DK36972491